Cherating, Pahang

Hasil carian imej untuk cherating

Hai semua! Hari saya ingin berkongsi cerita mengenai satu tempat tarikan pelancong iaitu Cherating, Pahang. Cherating merupakan salah satu tempat menarik di Pahang dan bandar peranginan di pantai timur Malaysia. Pantai Cherating terletak 30km dari utara kuantan . Cherating juga ada rumah Sanctuary Chendor Turtle.  Kampung Cherating mempunyai bengkel untuk tekstil tradisional dan kraftangan.  Southwest of Cherating, Gua Charas terdiri daripada 8 gua di dalam pembentukan batu yang luar biasa.  Berdekatan, Gua Panching mengandungi patung Buddha yang berbaring besar. Ramai backpacker yang pilih Cherating ni untuk melancong dan bercuti . Terdapat perkampungan kecil berdekatan Cherating , perkampungan tersebut mempunyai rumah tetamu dan hotel kecil .

Perkara yang menjadi tarikan di Cherating adalah ombaknya yang sesuai untuk meluncur . Ramai peluncur dalam dan luar negara yang tahu bahawa Cherating memang terkenal dengan ombak yang menarik . Ombak tersebut hanya ada pada bulan oktober hingga february . Selain itu , untuk pergi ke Cherating dengan bas agak mudah juga dan berpatutan tetapi tiada bas yang akan menghala ke Cherating kerana ia adalah perkampungan pantai kecil . Pada permulaan , kita perlu mengambil bas yang menghala ke kemaman tetapi perlu turun di Cherating sebelum sampai di kemaman kerana Cherating merupakan sempadan untuk ke terengganu sekali gus dapat memudahkan pelancong membuat pilihan untuk pergi ke tempat lain . Sila pastikan korang dah bgtau driver bas beberapa kali sebab takut dia akan terlupa .

Antara aktiviti yang boleh kita lakukan ialah kelas lukisan batik , pelayaran sungai Cherating , melepaskan penyu dari Sanctuary ke laut . Terdapat juga payung gas house yang menawarkan aktiviti memancing pelayaran sungai , berkayak , dan snoorkeling . Kelas lukisan batik ditawarkan oleh beberapa kedai kraftangan di jalan utama . Manakala , bagi pelayaran sungai Cherating boleh diatur dengan rumah tamu anda iaitu tempat pengginapan kita . Kemasukkan ke sanctuary penyu adalah percuma namun sumbangan adalah dialu-alukan . Cherating turtle sanctuary adalah tempat pelindungan dan pembiakan penyu serta kura-kura leatherback yang terancam . Terdapat dua jenis tempat pengginapan di Cherating iaitu jenis budget dan bed and breakfast . Bagi tempat pengginapan jenis budget , maznah guess house menawarkan rumah tetamu gaya tradisional melayu . Kadar pengginapannya dari rm35 hingga rm150 . Selain itu , terdapat juga ruby’s resort , bersebelahan dengan club med and turtule sanctuary . Ia mempunyai bilik yang selesa di sebelah pantai yang tenang dan menyediakan perkhidmatan yang baik . Kadar pengginapan pula , bermula dari rm50 ke atas .  Bagi pengginapan jenis bed and breakfast juga terdapat di sini dan ia juga menyediakan wifi percuma dan bilik pada kadar rm150 . Cherating merupakan tempat pelancongan yang menarik dan wajib dikunjungi oleh semua orang .

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

District 21 IOI City Mall

Kyochon vs 4fingers

Taman Tasik Titiwangsa